2004.gads pasaules un Latvijas mūzikā

Brian Wilson ‘SMiLE’Pašā Ziemassvētku priekšvakarā piedāvāju savu skatījumu uz gandrīz jau pagājušo gadu kā pasaules, tā arī pašmāju mūzikas kontekstā.

Albumu top 50:
1.Brian Wilson ‘SMiLE’
Braienam Vilsonam, vienam no leģendām apvītā kvinteta “The Beach Boys” talantīgākajiem darboņiem izrādās bija nepieciešami veseli 37 gadi, lai tomēr pabeigtu to, kas sākotnēji tika plānots kā turpinājums “Beach Boys” labākajam (subjektīvi, bet – arī pēdējam) albumam ‘Pet Sounds’. Pilnībā ierakstīts no jauna šā gada aprīlī, ‘SMiLE’ ir patiess meistardarbs, taču patieso tā noskaņu visveiksmīgāk vārdos ir ietērpis Kamerons Krovs – nekad neko neuztversi nopietni, nekad necietīsi; nekad necietīsi, tev vienmēr būs jautri. Un ja tomēr tev reiz kļūst vientuļi, tu vienmēr vari aiziet uz tuvāko mūzikas ierakstu veikalu un satikt visus savus draugus.

2.Max Richter ‘The Blue Notebooks’
Vācu izcelsmes komponists Makss Rihters, savā starpā miksējot klasisko mūziku (tradicionālā izpratnē) ar elektroniskiem izteiksmes līdzekļiem, ik pa brīdim pievienojot rakstāmmašīnas klaboņas pavadījumā pusbalsī izteiktus citātus iz Franca Kafkas „The Blue Octavo Notebooks”, ir radījis dziļi minimālistiskā manierē veidotu ierakstu, kura sapņainumam un hipnozei ir neiespējami pretoties. Vietumis citējot Filipu Glāsu (īpaši skaņu celiņu filmai ‘Hours’), Braienu Īno un Stīvu Reihu, ‘The Blue Notebooks’ garšo pēc vēla, lietaina rīta, kā arī prot gana veiksmīgi apstādināt laiku.

3.Joanna Newsom ‘The Milk-Eyed Mender’
Džoannas Ņūsomas debijas ieraksta ‘The Milk-Eyed Mender’ stilistikas raksturošanai varētu piesaukt kā Devendru Banhartu vai „Cat Power”, tā Bjorku – tik un tā iegūtais ir vāja atblāzma no tā, ko savos pus-akustiskajos (pamatā par muzikālo pavadījumu rūpējas pašas autores iespēlēts klavesīns un arfa, ko vietumis atsvaidzina akustiskā ģitāra un klavieres) opusos pauž 22 gadus vecā Ņūsoma. Laužot priekšstatus par to, kā „vajadzētu” izklausīties sievietes vokālam, ‘The Milk-Eyed Mender’ sevī ietver tik daudz „nepieradinātības”, ka pat vispragmatiskākajam klausītājam radīsies nepārvarama vēlme vairs nekad nevalkāt kurpes un tuvākajā laikā, iespējams, jau n-to reizi pārlasīt „Alisi Aizspogulijā”.

4.Fripp and Eno ‘The Equatorial Stars’
Ambient mūzikas stila „vectētiņš” Braiens Īno un viņa mūžsenais cīņubiedrs un kolēģis – ģitārists un britu izcelsmes progroka apvienības „King Crimson” mugurkauls Roberts Frips jau trešo reizi kopā devušies ierakstu studijas virzienā, lai tiem „mūzikas gardēžiem”, kuriem ar abu ģēniju radītajiem opusiem ierakstu ‘No Pussyfooting’ (1973) vai ‘Evening Star’ (1975) veidolā ir bijis par maz, sagādātu gluži īpašu „saldo ēdienu”. Gada atgriešanās.

5.The Veils ‘The Runaway Found’
Jaunzēlandiešu kvarteta ‘The Veils’ debijas ierakstā galveno lomu spēlē solista Finna Endrjūsa smeldzīgais vokāls, brīžiem atgādinot Moriseju un ‘The Smiths’ (‘The Tide That Left…’, ‘More Heat Than Light’), brīžiem atkal atsaucoties uz britu vecmeistariem ‘The Verve’. Sapņains indīroks tiem, kas tomēr vēl tic puķainu pļavu un saules pielietu kalnu virsotņu eksistencei rokmūzikā.

6.The Earlies ‘These Were The Earlies’
Amerikas/Lielbritānijas kvarteta „The Earlies” pirmais studijas ieraksts ‘These Were The Earlies’ ir dažādu muzikālu „garšvielu” mikslis, kur vienā katlā blakus ārkārtīgi vieglam indīrokam ar ambient elementiem (‘Bring It Back Again’) gulstas gan elektronika (‘One Of Us Is Dead’), dažādu stīgu ansambļu un pūšamo instrumentu partijas (‘Wayward Song’), akordeons un klavieres (‘Song For #3’), radot ne tikai vienu, bet uzreiz vienpadsmit nedzirdētus savienojumus, kuri, savā starpā reaģējot, spēj klausītāju novest turpat vai transā!

7.The Streets ‘A Grand Don`t Come For Free’
Jaunā birmingemieša Maika Skinnera otrais ieraksts vēl intensīvāk nekā tā priekšgājējs pievēršas stāstam par dzīves dienām un nedienām, to skaitā – arī par futbolu, alkoholu un, protams, attiecībām, iepriecinot ar gūzmu trāpīgu vārsmu un citātu. Šeit runa ir daudz vairāk par saturu, nekā par formu, kādā tas ietērpts, lai gan nevienā no šiem abiem “mainīgajiem lielumiem” Skinneram nav kur piesieties – ‘A Grand Don`t Come For Free’ aplaimo kā ar izteikti indīroķīgām meldijām, tā arī izraisa smaidu par “The Streets” vieglo un nesamāksloto dabu.

8.The Open ‘The Silent Hours’
Lidinoties kaut kur starp “Oasis” karjeras sākuma pašpuicismu un enerģiju, “The Verve” skumjām un “The Doves” ģitāru vieglo toni, Stafordas (Lielbritānija) kvintets “The Open” savā debijas platē ‘The Silent Hours’ rada sava skanējuma noslēpumu, kur pāri dažnedažādām muzikālām un tekstuālām ietekmēm staro nedaudz naivs godīgums un apbrīnojami “tīra” mūzika šī termina vislabākajā nozīmē, nemaz nerunājot par indīrokā tik reti sastopamo spēju neapnikt pēc pāris albuma noklausīšanās reizēm.

9.The Blue Nile ‘High’
Pirmā doma, kas iešaujas prātā, izdzirdot Glāsgovas folk-ambient trio “The Blue Nile” ceturtā studijas albuma ‘High’ pirmās taktis, ir: “Vai tiešām Pīters Geibriels ir ierakstījis ko jaunu?” – tik ļoti Pola Bukanana miltaini vecišķais vokāls brīžiem atgādina sirmo ģēniju. Var jau būt, ka savas vairāk nekā divdesmit gadu ilgās karjeras laikā “The Blue Nile” jau ir radījusi savu lieliskāko albumu un šī ir tikai vāja atblāzma, taču ‘High’ jebkurā gadījumā godam pretendē uz ideālā audiofīlu un citu „naktsputnu” ieraksta titulu.

10.The Album Leaf ‘In A Safe Place’
Grupas “Tristeza” (epizodiska darbība arī “Gogogo Airheart” sastāvā) dalībnieka Džimija LaValles soloprojekta “The Album Leaf” trešajā un jaunākajā studijas ierakstā ‘In A Safe Place’, gluži kā tā priekšgājējā – 2001.gadā izdotajā ‘One Day I`ll Be On Time’, izteiktas “ambient” pasāžas (‘Window’), pārlietas ar stīgu ansambļa, metalofona un perkusiju gaumīgu sintēzi, vietām mijas ar akustisko ģitāru (‘Streamside’) un kaut ko, ko varētu pat saukt par vieglu popmūziku (‘Thule’), radot rāmu, viegli izgaršojamu, nedaudz sērīga un atmosfēriska postroka veidojumu ar nelielu eksperimentālisma piedevu.

11.The Go! Team ‘Thunder, Lightning, Strike’
12.Air ‘Talkie Walkie’
13.Dogs Die In Hot Cars ‘Please Describe Yourself’
14.The Delays ‘Faded Seaside Glamour’
15.Craig Armstrong ‘Piano Works’
16.Gisli ‘How About That’
17.Badly Drawn Boy ‘One Plus One Is One’
18.Iron & Wine ‘Our Endless Numbered Days’
19.Chumbawamba ‘Un’
20.Bjork ‘Medulla’
21.Franz Ferdinand ‘Franz Ferdinand’
22.Robert Miles and Trilok Gurtu ‘Miles Gurtu’
23.Phoenix ‘Alphabetical’
24.Lars Horntveth ‘Pooka’
25.Cyann And Ben ‘Happy Like An Autumn Tree’
26.Bent ‘Ariels’
27.Kings Of Convenience ‘Riot On An Empty Street’
28.Stereolab ‘Margerine Eclipse’
29.Cyann And Ben ‘Spring’
30.The Bees ‘Free The Bees’
31.The Beta Band ‘Heroes To Zeroes’
32.Tortoise ‘It`s All Around You’
33.The Trash Can Sinatras ‘Weightlifting’
34.Magnetic Fields ‘i’
35.Mum ‘Summer Make Good’
36.Tarentel ‘We Move Through Weather’
37.The Wind-Up Bird ‘Whips’
38.Magyar Posse ‘Kings Of Time’
39.Keane ‘Hopes And Fears’
40.Annie ‘Anniemal’
41.Sufjan Stevens ‘Seven Swans’
42.Massive Attack ‘Danny The Dog’ (O.S.T.)
43.Ilya ‘They Died For Beauty’
44.Wilco ‘A Ghost Is Born’
45.Adem ‘Homesongs’
46.Sia ‘Colour The Small One’
47.Ed Harcourt ‘Strangers’
48.Daniel Johnston ‘The Late, Great Daniel Johnston: Discovered Covered’
49.Manic Street Preachers ‘Lifeblood’
50.John Frusciante ‘Shadows Collide With People’

Nedaudz „pietrūka”:
Hope Of The States ‘The Lost Riots’
Savath & Savalas ‘Apropa`t’
The Zutons ‘Who Killed The Zutons’
Mary Chapin Carpenter ‘Between Here And Gone’
The Fiery Furnaces ‘Blueberry Boat’
Morrissey ‘You Are The Quarry’
The Polyphonic Spree ‘Together We`re Heavy’
The Futureheads ‘The Futureheads’
Guided By Voices ‘Half Smiles Of The Decomposed’
Arcade Fire ‘Funeral’
Elliott Smith ‘From A Basement On The Hill’
Dears ‘No Cities Left’
!!! ‘Louden Up Now’
They Might Be Giants ‘The Spine’
Zero 7 ‘When It Falls’
Scissor Sisters ‘Scissor Sisters’
The Divine Comedy ‘Absent Friends’
The Walkmen ‘Bows + Arrows’
Graham Coxon ‘Happiness In Magazines’
Devendra Banhart ‘Rejoicing In The Hands (Of The Golden Empress)’
The Cure ‘The Cure’
Mull Historical Society ‘This Is Hope’
Wagon Christ ‘Sorry I Make You Lush’

Ne tik labu albumu labākie opusi:
Wagon Christ ‘Saddic Gladdic’
The Divine Comedy ‘Come Home Billy Bird’
Scissor Sisters ‘Take Your Mama Out’
Zero 7 ‘Warm Sound’
Orbital ‘One Perfect Sunrise’
The Egg ‘Wall’
U2 ‘City Of Blinding Lights’
Fatboy Slim ‘Put It Back Together’
Fennesz ‘City Of Light’
Polly Paulusma ‘Dark Side’
Sondre Lerche ‘Love You’
k.d.lang ‘Case Of You’
Squarepusher ‘Tommib Help Buss’
Feist ‘One Evening’
The Mendoza Line ‘Fellow Travelers’
Hope Of The States ‘Enemies/Friends’
The Polyphonic Spree ‘Section 12 (Hold Me Now)’
Mull Historical Society ‘Peculiar’
The Cure ‘Before Three’
Tom Waits ‘Sins Of My Father’

Gada debija:
Franz Ferdinand

Labākie saundtreki:
1.‘Eternal Sunshine Of The Spotless Mind’
2.‘The Last Samurai’
3.‘Danny The Dog’
4.‘Alexander’
5.‘I Heart Huckabees’
6.‘Dreamers’
7.‘Garden State’
8.‘Kill Bill: Volume 2’
9.‘Ladykillers’
10.‘Dirty Dancing: Havana Nights’

Mūzikas DVD top 5:
1.Depeche Mode ‘Devotional’
2.Placebo ‘Soulmates Never Die’
3.The White Stripes ‘Under Blackpool Lights’
4.Peter Gabriel ‘Play – The Videos’
5.Bob Dylan ‘Unplugged’

Labākie koncerti (Latvijā):
1.„Fun Lovin` Criminals” Sapņu fabrikā, 04.03.2004
2.Gorans Bregovičs un viņa Kāzu un Bēru orķestris Ķīpsalas hallē, 08.10.2004
3.„Kraftwerk” Skonto hallē, 29.05.2004
4.„Prāta Vētra” Sapņu fabrikā, 10.12.2004
5.Šeins Makgovans Ķīpsalas hallē, 13.02.2004

Pašmāju albumu top 10:
1.Hospitāļu iela ‘Pilnmēness’
2.Ingus Baušķenieks ‘Nezināmais šedevrs’
3.Jānis Žilde ‘Stāvi’
4.Imants Daksis ‘Rīts, kad atausa atmiņa par saules civilizāciju’
5.Aparāts ‘Lielgabals un zvirbulis’
6.The Hobos ‘Radio Jah Jah’
7.Baložu Pilni Pagalmi ‘Runā ar mani’
8.Gas Of Latvia ‘We Are The Champions’
9.Gustavo ‘Beidzot’
10.Re:public ‘Strēlniece’

Pašmāju pārizdevumi:
1.Kaspars Dimiters ‘Krusta skola jeb Kliedziena attālumā no sirds’
2.Prāta Vētra ‘Veronika’
3.Dzeltenie Pastnieki ‘Alise’
4.Credo ‘Melnais kliedziens/Austrumu motīvi’

Gada zaudējumi:
John Peel (65)
Ray Charles (73)
Hardijs Lediņš (49)
Gundars Mauševics (29)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *