O.S.T. ‘The Last Samurai’ (3/5)

O.S.T. ‘The Last Samurai’Vācu izcelsmes komponists Hanss Cimmers radījis kārtējo pieminekli savai varēšanai un vienlaikus arī lielisku, skumji sapņainu opusu vienai no šī pavasara gaidītākajām filmām.

Frankfurtietis Hanss, blakus līdzīga profila kinomūzikas “grandiem” Džeimsam Horneram (‘Titanic’, ‘Gorky Park’), Markam Snovam (‘X-Files’), Denijam Elfmenam (‘Batman’, ‘Mission Impossible’), Hovardam Šoram (‘Lord Of The Rings’) vai kaut vai ārkārtīgi slavenajiem Tomasam Ņūmenam (‘American Beauty’, ‘The Shawshank Redemption’, ‘Road To Perdition’) un Edvardam Šērmūram (‘K-Pax’), sen jau vairs neliek šaubīties par oriģinālās kinomūzikas kvalitāti visā pasaulē, un katru jaunu šo vīru darbu liek gaidīt ar neslēptām ilgām un cerībām. Parasti tās attaisnojas. Arī šoreiz.

Ilinoisieša Edvarda Cvika (‘Traffic’, ‘Shakespeare In Love’) vēsturiskā drāma ‘The Last Samurai’, kura pat vairākus mēnešus pirms savas oficiālās parādīšanās uz lielajiem kinozāļu ekrāniem ir spējusi savērpt teju tikpat lielu intrigu un pretrunu virpuli kā episkās triloģijas ‘Lord Of The Rings’ pēdējās daļas gaidīšanas laikā, Latvijas kinoekrānus sasniegs jau rīt, 6.februārī, taču filmas skaņu celiņš tapis izdots jau 12.janvārī un jau tagad nebeidz pārsteigt ar lieliskajām simfoniskā orķestra partijām, kurās ārkārtīgi gaumīgi un izjusti iepīti dažādi tradicionālie japāņu tautas instrumenti, kā, piemēram, koto, taiko, šakuhači un tamlīdzīgi, izveidojot lielisku piemēru tam, kā kinomūzika jeb skaņu celiņš kādai filmai var kļūt par atsevišķu, ļoti nozīmīgu filmas sastāvdaļu, taču tai pat laikā spēt veiksmīgi sevi pierādīt un pastāvēt arī bez filmas vizuālā materiāla. Šajā ziņā ‘The Last Samurai’ spēcīgi pārtrumpo jau pieminēto ‘The Lord Of The Rings’, kuru klausīties bez filmas spēcīgajiem vizuālajiem efektiem ir diezgan garlaicīgi.

Par ieraksta lielāko pērli pilnīgi un noteikti ir uzskatāms skaņdarbs ‘Red Warrior’, kurā atainota kaujas skata pasāža filmas noslēgumā. Spēcīgas kontrabasu, bungu un vijoļu partijas pēkšņi pāršķeļ vīru kora rēcieni, kas, izkliedzot dažādas frāzes japāņu valodā, liek klausītājam sajusties gluži kā kaujas laukā pirms uzbrukuma pretiniekam. Iespaidīgi!

‘The Last Samurai’ skaņu celiņš nav parodija par kādu no iepriekšējiem Hansa Cimmera gara darbiem, lai arī ierakstā ir jūtama komponista pagātnes darbu elpa – padrūmā kara atmosfēra no ‘The Thin Line’, kā arī ‘Pearl Harbor’ pompozitāte. Un ir tikai liels prieks, ka visticamāk šis skaņu celiņš tomēr nebūs to starpā, kuri iegādāti jūtu uzplūdā un jau pāris dienas pēc filmas noskatīšanās tiek atdāvināti draugiem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *