Janvāra beigās materializējusies jau kādu brīdi ārvalstu mūzikas medijos aprunātā dziesminieka Vila Oldhema (viņš arī Bonijs ‘Prinss’ Billijs) un Čikāgas postroka apvienības “Tortoise” sadarbība.
Uzreiz jau jāteic, tās rezultāts – nepilnas 40 minūtes ilgais kaverversiju ieraksts ‘The Brave And The Bold’ – krietni vairāk pie sirds ies Vila Oldhema, nevis “Tortoise” cienītājiem. Varbūt tieši šajā faktā slēpjas neizbēgamā pirmā brīža vilšanās ‘The Brave And The Bold’ sakarā – ikviens, kurš kaut gluži simboliski ticis iepazīstināts ar “Tortoise” daiļradi, ar šo grupu momentā asociē specifisko ģitāras toni, elektroniskas, emocionālas ekspresijas un sarežģītas ritma struktūras, kuras gala rezultātā aizkustina to klausītāju līdz sirds dziļumiem. Tā visa nelāgā kārtā ļoti trūkst ‘The Brave And The Bold’, publiskai apspriešanai atstājot vien gana oriģinālās dziesmu kaverversijas, precīzāk – mūziķu iztēli to izveidē.
Tā, piemēram, Eltona Džona ‘Daniel’ ir pārtapis par meditatīvu, lēni progresējošu “americana” žanra balādi gana tipiskā Oldhema manierē, Ričarda Tompsona ‘The Cavalry Cross’ ir saglabājis savu roķīgo ritma struktūru, tomēr Oldhema tembrs dziesmu ir neizbēgami pārvērtis par šūpuļdziesmu kantrī mīļotāju jaunākajai paaudzei. Tomēr, šķiet, visinteresantākais no albuma skaņdarbiem kā “Tortoise”, tā Oldhema kontekstā ir Brūsa Springstīna ‘Thunder Road’ – ievada uzkrītošais un spalgais sintezatoru ievads, epizodisku ģitāru iespēļu veidā pavada eksistenciālo Oldhema dziedājumu visas dziesmas garumā, līdz finālā kulminē monumentālā, instrumentālā piedziedājumā.
Galvenokārt pateicoties tieši šīm trim albuma epizodēm vispār rodas vēlme pie tā atgriezties. Disku ievadošā parafrāze par spāņu roku skaņdarbā ‘Cravo e Canela’ (vietām prātā atsaucot Beka Hansena centienus savā nesenajā albuma ‘Guero’) ir vairāk apnicīga nekā neko neizsakoša. Tomēr albums savu muzikāli zemāko punktu sasniedz uzreiz divos skaņdarbos – dziesmas ‘That’s Pep’ versija vēl pirms salīdzinoši melodiskās piedziedājuma partijas apmaldās savos kakofoniskajos klejojumos nošu pasaulē, savukārt sākotnēji kā industriāla rokdziesma iecerētā ‘It’s Expected I’m Gone’ atbaida ar bezgaumīgu “noise” un kviecošu ģitāru savienojumu.
Ja no Vila Oldhema un “Tortoise” sadarbības gaidījāt ko līdzīgu pagājušā gada nogalē klajā nākušajam “Iron & Wine” un “Calexico” sadarbības ierakstam – ideālajai rudens operai ‘In The Reins EP’, tad jūsu vilšanās visticamāk paģērēs nedaudz zemāku vērtējumu, nekā zemāk redzamais. Lai arī ‘The Brave And The Bold’ brīžiem iegūst tīri pieklājīgu skanējumu – galvenokārt, kad “Tortoise” atļaujas laist lietā savu iztēli (kuras daudzveidību pierādīja grupas 2004.gada aizraujošais izdevums ‘It`s All Around You’), tomēr Oldhema un “Tortoise” gadījumā ikvienam ir skaidrs, ka abi pasaules mūzikas žanru kartē salīdzinoši tuvu dislocētie vārdi kopā ir spējīgi uz krietni vien galvu reibinošākiem rezultātiem.
Noklausies:
‘Daniel’
[audio:TortoiseAndBonniePrinceBilly_Daniel.mp3]
‘The Cavalry Cross’
[audio:TortoiseAndBonniePrinceBilly_TheCavalryCross.mp3]
‘Thunder Road’
[audio:TortoiseAndBonniePrinceBilly_ThunderRoad.mp3]