Kamēr pop un rokmūzikas lauciņā Latvijā pašlaik nevarētu sūdzēties par garlaicību, Rīgas 1.ģimnāzijas jauniešu koris “Kamēr…” ir laidis klajā jau piekto kora disku ar šādu pašu nosaukumu.
Albuma tapšanu aizsākusi 2000.gadā iegūtā Lielā mūzikas balva, tāpēc loģiski šķiet, ka šajā diskā neatrast vienkāršus, dzirdētus, pazīstamus kormūzikas paraugus. Šoreiz koris sava galvenā diriģenta un mākslinieciskā vadītāja Māra Sirmā vadībā ir ļoti veiksmīgi izmantojis senu draudzību ar kamerorķestra “Kremerata Baltica” dibinātāju, vijolnieku Gidonu Krēmeru, kā arī uzaicinājis diskā piedalīties arfisti Jekaterinu Suvorovu un čellisti Martu Sudrabi. Apbruņojušies ar šādu profesionāļu armiju, “Kamēr…” atļaujas izpildīt vairākus sarežģītus skaņdarbus, kas pārsteidz ne tik vien ar kora profesionālo sagatavotību, bet arī ar apbrīnojami harmonisko kora, arfas, čella un vijoles saskaņu, piedāvājot 20.gadsimta versiju par viduslaiku reliģiskajiem baznīcu dziedājumiem.
Diska pirmie divpadsmit skaņdarbi veido angļu komponista Bendžamina Britena dziesmu ciklu ‘Saulgriežu dziesmas’, kurš apbur ar kamermūzikas stilā ieturētām kora partijām un dzīvespriecīgu arfas spēli. Arī nākamais diska skaņdarbs pieder angļu mūzikai – komponista Džona Tavenera 1995.gadā uzrakstītā kompozīcija ‘Svjati’ ir gandrīz 16 minūtes ilga, smeldzīga čella un kora saskaņa, kurā apbrīnas vērtas ir kora “Kamēr…” vokālās spējas. Diskā iekļauts arī viens latviešu komponista darinājums – Pētera Vaska ‘Līdzenuma ainavas’, kas radīts speciāli korim “Kamēr…” un šā diska pavadošajam sastāvam. Skaņdarbam ir ļoti meditatīvs raksturs, kas nedaudz atšķiras no Pētera Vaska līdzšinējās daiļrades tendencēm. Diska abi pēdējie skaņdarbi ir kora “Kamēr…” pēdējais “trumpis”. Vispirms kubiešu komponista Gvido Lopesa Gavilana dziesma ‘Que Rico E’, kurā dziedātāji ar balsi atdarina dažādus ritma instrumentus, ar kājām un rokām sit dažādas ritmiskas kombinācijas, padarot skaņdarbu vairāk ritmisku, nekā muzikālu. Uzreiz tam seko ‘uzvarošās beigas’ – krievu komponista Nikolaja Rimska-Korsakova instrumentālais skaņdarbs ‘Kamenes lidojums’, kuru “Kamēr…” ir ieskaņojuši bez citu instrumentu klātbūtnes un paļaudamies tikai uz savu balsu spēku. Rezultāts ir satriecošs! Skaņdarbs oriģinālā ir nieka nepilnu minūti ilgs un tā hromatiskās pasāžas kalpo par profesionalitātes kritēriju gandrīz visu mūzikas instrumentu spēlētājiem. Pasaulslavenais čellists Jo Jo Ma ir viens no retajiem, kas šo skaņdarbu ir atskaņojis tam paredzētajā laikā. Lai gan “Kamēr…” ir iekļāvušies tikai minūtē un 39 sekundēs un tāpat arī nav pirmie plašajā pasaulē, kas šo skaņdarbu izpilda vokālā versijā, tomēr gala rezultāts kliedē jebkādas bažas, ka instrumenti šeit varētu būt pārāki.