Tumors ‘Ideoti’ (3,5/5)

Tumors ‘Ideoti’Ikviens kaut reizi ir atradies situācijā, kad draugu vai paziņu lokā ir jāpierāda fakts, ka mūsdienās Latvijā vēl top kvalitatīva mūzika. Tad nu Baldones pseido-pankroka kolektīva „Tumors” debijas plate ‘Ideoti’ ir vēl viens ieraksts, kuru šādās situācijās minēt kā „labo” piemēru.

„Tumora” vārds, šķiet, visskaļāk izskanēja šī gada sākumā, Latvijas mūzikas ierakstu gada balvas ceremonijā, kad puišu atskaņotās melodijas ‘Neviens’ trāpīgajam un jestrajam tekstam „neviens negrib būt vecs, neviens negrib būt vecs” nespēja pretoties pat pasākuma vadītāji. Protams, arī pirms tam grupa ir sniegusi daudzus koncertus, uzstājusies festivālā „Bildes” un dažnedažādos veidos kultivējusi un ģenerējusi ap sevi īpaši pievilcīgu auru. Laikam jau nav jābrīnās, ka grupas oficiālais „atklājējs” Toms Grēviņš jau no sākta gala spēja ieraudzīt šim kolektīvam veiksmīgu nākotni, un tas par spīti pašmāju vidusmēra klausītāja paradumiem un prasībām.

Par veiksmīgo nākotni šeit neteoretizēsim, taču „Tumora” tagadne ir ļoti daudzsološa. „Raibā taureņa” apgādā klajā laistā grupas debijas plate ‘Ideoti’ ir lielisks pankroka un šībrīža „post-punk revival” viļņa elementu kokteilis – no šāda skatu punkta raugoties, trāpīgs ir Jāņa Žildes izteikums, nosaucot „Tumoru” par Latvijas „Art Brut”. Un nevar nepiekrist – grupas „odziņa”, gluži kā „Art Brut” gadījumā, ir grupas līdera – Pētera Riekstiņa improvizējošais vokāls un ekselentie dziesmu teksti. Jau piesauktā mantra „neviens negrib būt vecs, neviens negrib būt vecs” un jaunā albuma „ieperošākais” skaņdarbs ‘Puika ar pistoli’, kurā ir atrodamas rindas „šodien šķūnī atradu savam kalašņikovam lodes / tagad esam skaisti, gribam iet cilvēkos (..) nekad nebūtu domājis, ka katra tante grib sirdī sev svinu”, ir labākie piemēri tam, ka „Tumors”, pus-pa-jokam, bet vienlaikus gana nopietni ir pagaidām vienīgais kolektīvs, kas izrāda gatavību „aizlāpīt” to robu pašmāju mūzikā, kuru ir atstājusi grupas „Zig Zag” pazušana no aktīvās muzicēšanas.

Nu jā, zinātāji jau iespurgsies par augstāk minēto apgalvojumu – galu galā, ‘Ideota’ ierakstā kā viesmākslinieks arī piedalās pats grupas „Zig Zag” līderis „Svētais” jeb Juris Lasinskis, savukārt, ja runājam par ābola krišanu netālu no ābeles, tad „Tumora” debijas plati producējis solista Pētera Riekstiņa un basista Jāņa Riekstiņa tēvs Juris Riekstiņš un – tā nu ir sagadījies – viņš ir viens no tiem cilvēkiem, kuram pateicoties latviešu mūzikas vēstures lappusēs ar lieliem burtiem ir ierakstīts leģendāras rokgrupas „K.Remonts” vārds. Tā kā – „Tumoram” ar „aizmuguri” nav problēmu.

Taču ne jau tāpēc ‘Ideoti’ ir viens no šī gada atzīstamākajiem notikumiem pašmāju mūzikā. Daudz, daudz ir pēdējo gadu laikā runāts par rokmūziku Latvijā un kopš tā paša „K.Remonta” vai „Zig Zag” var nosaukt varbūt pāris grupas, kas ir spējušas nevis spēlēt roka ritmos, bet patiešām „taisīt” oriģinālu rokmūziku. Ok, dziesmas ‘Kārtības sargi’ fonā dzirdamais maršējošu kareivju troksnis, tāpat kā latviski tulkota versija par dziesmu ‘Money (That`s What I Want)’ nu nekādīgi nevarētu tikt nosaukts par kaut ko “oriģinālu”. Taču pat šajos piemēros grupa ir pratusi piedāvāt kaut kādu savu pievienoto vērtību – ‘Kārtības sargu’ gadījumā papildus dziesmas tekstuālajam “ziņojumam” tā ir atbilstošu noskaņu radošā ģitāras kaucināšana, savukārt ‘Money’ “Tumora” versijā no atsperīga rokenrola ir pārtapusi padepresīvā, “zig zag-iskā” rokā.

[audio:Tumors-Nauda.mp3]

Savukārt par „post-punk revival” Latvijā runāt vispār nav vērts – pie mums jau neskaitāmus gadus visi ir pieraduši pie tā, ka tieši pieprasījums nosaka piedāvājumu, nevis otrādāk. Tā kā varēsim vien vainot sevi, ja „Tumora” vārds tā arī paliks iestrēdzis uz „Depo”, „Studentu kluba”, labākajā gadījumā „Bilžu” festivāla plakātiem, pievienojoties vēl veselai gūzmai „klīstošo holandiešu”, kas, reiz dzimuši ar apbrīnojamu potenciālu, savus spārnus aplauzuši pret arī šajās recenziju slejās tik iemīļoto frāzi „a kam tas interesē…”. Taču ja nu tomēr atrodat sevī kaut nelielu patriotisma devu, spējat noticēt, ka arī Latvijā ir grupas, kas neatgremo 20 gadus vecas idejas un, galu galā – gribat pats noticēt tam, ka jauni čaļi no Baldones prot perfekti „nokaverēt” leģendāro „Dzelteno Pastnieku” ‘Sliekutēva vaļasprieku’ – laipni lūgti!

Noklausies:
Puika ar pistoli
[audio:Tumors_PuikaArPistoli.mp3]

Neviens
[audio:Tumors_Neviens.mp3]

Sliekutēva vaļasprieks
[audio:Tumors_SliekutevaValasprieks.mp3]

6 thoughts on “Tumors ‘Ideoti’ (3,5/5)

  1. Pingback: onkulis.com
  2. Sūds uz kociņa. Un no kurienes rauts, ka K.Remonts bijusi leģendāra grupa? Mazs sūda pašdarbnieku ansamblītis ar visai pieticīgu – gan kvantitātē, gan kvalitātē – repertuāru. Leģendārs ja nu vienīgi savā neuzpazīstamībā.

  3. Niknais, cik vecs tu esi? Droši vien bikšelēs čurāji, kad K.Remonts pret padomju varu cīnījās – ja esi no auseklīšu laika bērniem, tad neko nezini par 80-m un tas ir daudz maz piedodami, bet – ja esi no padomju laikiem, tad, piedod, riktīgs lubraks, ka nezini neko par K. Remonts.

    Šad un tad paplašini savu redzesloku, palasi ko vērtīgu, topi viedāks. :)

    Latvijā nav bijis riktīgākas New Wave blices par K. Remonts.

Leave a Reply to New Wave forever Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *